You are here:
Wat is Social Selling
Wat is social selling , definitie social selling
Wat is social selling………………..
Ik heb in een eerder artikel een definitie gegeven van social selling: het toepassen van de social media mix in uw verkoopproces met als doel het bevorderen van uw salesresultaten. De impact bestaat uit een verhoging van uw verkoopresultaten , direct of indirect, een verlaging van uw cost of sales. En als afgeleide van die doelen gaat het dan om bijv. klantretentie, duur salescyclus en klanttevredenheid.
Nu klopt deze definitie maar een aanscherping is op zijn plaats. Laten we eerst een aantal onderdelen benoemen die vallen onder social selling en dan de aanscherping maken van de definitie wat is social selling.
* Social selling gaat over het “kijken vanuit het perspectief van de klant”. Bedenk dat uw klant zich online oriënteert, nieuwe ideeën opdoet en zich laat informeren over de voor en tegens van uw bedrijf. Faciliteer je klant in zijn zoektocht en help hem door het koopproces. Om dit te bereiken zal je dus op de social media aanwezig moeten zijn waar uw kopers zich oriënteren en waar zij hun diensten / producten en uitdagingen bespreken.
* Social selling gaat over het in contact komen met uw prospects, het aangaan van het gesprek en het maken van een echte connectie, krijgt u het vertrouwen?.
* Social selling gaat over het begrijpen van uw klant, het gaat erom, “wat weet u over wie u kent”.
* Social selling gaat over hoe uw verkoper zichzelf weet neer te zetten als een sterk merk, het versterken van je contacten door het verkrijgen van vertrouwen door middel van het delen van content en kennis is daarin van belang. Gevolgd * door het verkrijgen van inzichten over uw relatie zijn vragen/behoeftes om hen zo beter op voor hun relevante onderwerpen te bedienen.
* Social selling gaat over het maken van contact, delen informatie, invloed uitoefenen, bouwen aan je persoonlijke merk, creëren vraag en genereren van leads, maar dan op een veel efficiëntere wijze dan in de “oude” saleswereld ooit mogelijk was.
* Social selling gaat over het creëren van een aanvullende sharing fase in uw verkoopproces waarbij uw klanten zorgen voor interesse bij mogelijk nieuwe klanten door hun ervaring met uw dienst/product of bedrijf te delen via social media.
* Social selling gaat over echte relaties bouwen, geen one trick pony of massa is kassa en even snel wat handel scoren.
* Social selling is het gebruiken internet om informatie te zoeken en te delen waarbij de klant centraal staat in alles wat u doet.
* Social selling is het gebruik maken van digitale sociale netwerken om relaties te creëren en te bewerken om zo uw verkoopefficiency te verbeteren.
Alle bovenstaande definities en opmerkingen zorgen voor een aangescherpte definities van wat is social selling.
Social selling is het toepassen van de social media mix in uw verkoopproces met als doel het bevorderen van uw salesresultaten. U doet dit door de klant te faciliteren in zijn zoektocht naar de invulling van zijn behoefte en te begeleiden door het koopproces. Hiervoor moet u actief aanwezig zijn op de social netwerken waar uw relaties zich oriënteren en informeren. Actief aanwezig zijn betekent dat u zichzelf profileert, contacten legt, relevante info deelt, invloed uitoefent en vraag creëert. Tevens betekent actief aanwezig zijn dat u door de online informatie relevante zaken weet over wie u kent en zo beter op de behoeftes kan inspelen. De impact van dit alles bestaat uit het worden van een sterk en betrouwbaar merk welke daardoor kansen/leads genereert. Uiteindelijk leidt dit tot een verhoging van uw verkoopresultaten en een verlaging van uw cost of sales. Indien u dit gehele traject goed doet speelt de sharing fase daarin nog een belangrijke rol en zullen u klanten u positief aanbevelen hetgeen weer input is voor het verder bouwen aan uw contacten en interesse in uw diensten bij nieuwe relaties.
Robert Hamminga (robert.hamminga@redfoxblue.nl – 0619228708)
What is social selling
Waarom social selling