Cost of sales bij online verkoopkanalen
Een directe online aankoop zal net als in de offline wereld altijd mogelijk zijn. In onze beeldvorming soms zelfs makkelijker en vaker. Waarschijnlijker is dat een relatie via bijvoorbeeld adwords op uw site terecht komt, zich nu of later aanmeldt voor uw nieuwsbrief, een aantal malen uw nieuwsbrief ontvangt en zich op uw bedrijf oriënteert, in een nog later stadium via uw nieuwsbrief extra informatie aanvraagt, zich een week later wendt tot uw telesales afdeling en aansluitend de order afsluit via uw site na nog een nachtje over de opdracht te hebben geslapen.
We hebben dan te maken met een mix van in dit geval vier verkoopkanalen, welke allen hun specifieke conversie en kosten hebben. Het beeld om vanuit een verkoopkanaal te denken bijvoorbeeld enkel adwords, of zo u wilt telesales, schiet hierin dan ook te kort. Overigens prima om internet als één verkoopkanaal te zien, aan de andere kant zijn binnen dit kanaal diverse subkanalen zoals de website, de nieuwsbrief, landingspages, adwords, Facebook etc.
Bij het bepalen van de sales benadering kijken we dus naar het koopproces van de klant, hoe koopt hij en op welke internet platforms is hij actief. Door middel van eigen testen, gedaan onderzoek en rapportages en een beetje gezond boerenverstand kunnen we dan bepalen welke kanalen we het beste kunnen inzetten om een klant uiteindelijk tot een aankoop te laten komen.
Ook hier zien we de in de offline wereld bekende salesfunnel, maar nu in online vorm. Het voor uzelf duidelijk hebben op welke wijze een relatie in contact komt met uw bedrijf en met welke contactmomenten u deze relatie een stap dichter naar de uiteindelijke sales kan brengen.
In het kader van de cost of sales is het inzicht hebben in de kosten van elk van deze contactmomenten, de kosten per vervolgstap in dit proces en als belangrijkste de daaraan gekoppelde conversie de kern.
Uiteraard begint iedere stap met enthousiasme en vertrouwen in uw product, de klant en uzelf.