E-mailmarketing is een vorm van direct marketing welke e-mail gebruikt om een boodschap naar een doelgroep te sturen.
E-mail kunt u gebruiken voor aankondigingen van nieuwe producten of prijs aanbiedingen, service alerts, onderzoeken naar bijvoorbeeld tevredenheid, gegevens update, aankondigingen, algemene info over interesse doelgroep, etc etc.
Voordelen van e-mail marketing zijn lage kosten per klantcontact, direct inzetbaar, pushmarketing en vooral de mogelijkheid van track en trace. De meeste e-mail software pakketten kennen een track en trace functie, hiermee kunt u precies zien welke relatie uit uw e-mailbestand welk artikel heeft gelezen.
Nadelen van e-mailmarketing zijn het opbouwen van een goed opt-in bestand en, ondanks de opt-in adressen, het mogelijk tijdens verzending aanzien van uw boodschap voor spam.
De opbouw van het opt-in bestand kan op diverse manieren. De kans dat uw relatie spontaan zich aanmeldt op uw nieuwsbrief is aanwezig maar zal niet leiden tot een groot bestand. Denk aan het weggeven van iets bij achterlaten adres, relevante whitepapers, bied kortingen of geschenken, een voorsprong in kennis etc. Kortom denk na waarom uw relatie zijn e-mail adres wil achterlaten en wat daar dan tegenover moet staan.
Ook bij e-mailmarketing kunt u werken met een “verkoop” trechter. Wordt het ontvangen door uw relatie, otw wordt het niet afgevangen als spam. Wordt het geopend, duidelijke titel en een herkenbare afzender zijn hierin van belang. Wordt het gelezen, kortom sluit de inhoud aan bij de behoefte van uw doelgroep en als laatste punt gaat uw relatie over tot de actie die u wilt bewerkstelligen. Als u deze 4 stappen optimaliseert bent u succesvol in e-mailmarketing.
Uiteraard begint iedere stap met enthousiasme en vertrouwen in uw product, de klant en uzelf.