Met de cost of sales (CoS) van de traditionele verkoop kanalen zijn we in sales al langere tijd bekend. Kosten voor een telefoongesprek met een prospect, kosten voor het verkrijgen van een lead, kosten voor een bezoek aan een klant, of als we het totaal nemen de totale kosten om een opdracht binnen te halen. Indien u wilt nog uitgesplitst in percentages van een van de hiervoor genoemde onderdelen.
De “online wereld” is niet zo veel afwijkend hierin maar kent qua jargon andere termen. Waarschijnlijk zult u de termen wel eens gehoord hebben maar voor het gemak onderstaande opsomming:
• CPM (cost per mille) – Kosten per 1.000 views op uw advertentie op een website. Totale promotie kosten / aantal duizendtal views. Stel kosten 1.000 euro voor campagne, aantal views 100.000, dan is de CPM 10 euro
• CPL (cost per lead) – Kosten voor het verkrijgen van één lead. Totale promotie kosten / aantal leads. Stel kosten 1.000 euro voor campagne, aantal leads 40, dan is de CPL 25 euro
• CPO (cost per order) – Kosten voor het verkrijgen van één opdracht. Totale promotiekosten / aantal orders. Stel kosten 1.000 euro voor campagne, aantal orders 10, dan is CPO 100
• CPS (cost per sales) – Kosten voor het verkrijgen van één betaalde opdracht. Totale promotiekosten / (aantal orders minus send back en niet betaald). Stel 1.000 euro voor campagne, aantal orders 10, waarvan 1 retour en 1 niet betaald, dan is CPS 125 euro
• CR (conversie ratio) – Ratio van aantal kopers per campagne in relatie tot aantal reacties. Aantal kopers / aantal leads of reacties. Stel, aantal kopers 10, aantal leads 40, dan is CR 0,25
Uiteraard begint iedere stap met enthousiasme en vertrouwen in uw product, de klant en uzelf.