Social selling, meer omzet tegen lagere cost of sales
29 juni, 2014
category: Management
Social Selling, of te wel het toepassen van de social media mix in uw verkoopproces met als doel een impact op uw salesresultaten. De impact bestaat uit een verhoging van uw verkoopresultaten , direct of indirect, en een verlaging van uw cost of sales.
Het koopproces in B2C maar ook in B2B is de afgelopen jaren ingrijpend veranderd. Klanten informeren zich uitgebreid op internet alvorens over te gaan tot de aanschaf van uw product. Vrienden, collega’s of onbekenden worden benadert om hun ervaringen met uw product of dienst te delen. Aansluitend zal uw klant ook zijn ervaringen met uw services en product/diensten weer delen op internet middels social media en reviews welke hij achterlaat.
Social selling is niet een vervanging van de huidige verkoop maar een toevoeging aan uw huidige verkoop. De huidige contact momenten middels calls, email, bezoeken en beurzen zullen blijven bestaan, echter door de toepassing van social selling effectiever ( beter weten wat uw relatie wil) en efficiënter worden ( benaderen van uw klant op juiste moment met juiste boodschap).
Neem als voorbeeld het zoeken naar leads middels koud bellen. Tijd vretende activiteiten met vaak een lage output. Social selling kan dit proces sneller en succesvoller laten verlopen. U plaatst een goed vindbare whitepaper over de aanschaf van uw soort dienst op internet en social media. Potentiele relaties zullen deze whitepaper met achter lating van hun gegevens downloaden. U geeft een juiste follow up door middel van aanvullende informatie. Verrijkt de verkregen info over het bedrijf en de contactpersoon middels LinkedIn en internet en neemt aansluitend contact op met deze relatie voor het maken van een afspraak. Kortom, in plaats van schieten met hagel door middel van cold calling, schiet u nu met scherp door toepassing van de mogelijkheden welke social selling u biedt. Het kost een extra inspanning ten opzichte van een platte cold call. Echter bent u nu in staat op de juiste persoon, op het juiste moment, met de juiste boodschap en het juiste medium te bereiken. Het is aan u om de ROI te berekenen van beide acties.
Een handig ezelsbruggetje voor de toepassing van uw social media mix is LEFTSYP. Leftsyp staat voor het toepassen en integreren van deze media mix in uw salesorganisatie van LinkedIn, Email, Facebook, Twitter, Slideshare, Youtube en Pinterest.
Nu zullen een aantal van deze middelen u bekent voorkomen, maar in Nederland is bijvoorbeeld Pinterest minder bekend. In de USA behoort Pinterest inmiddels tot de nummer drie meest gebruikte social media tools. Zoals met veel dingen zal dit de komende maanden ook overwaaien naar ons land.
Uiteraard begint iedere stap met enthousiasme en vertrouwen in uw product, de klant en uzelf.