Social selling of cold calling
29 juni, 2014
category: Management, Social selling
Cold calling, door sommige verguisd en door anderen opgehemeld. Op een goede wijze neergezet, kan je met cold calling in een kort tijdbestek veel afspraken maken. Internet kan een grote rol spelen in het verder verbeteren van de efficiency en effectiviteit.
Zoals we weten geeft een referentie in de “offline sales” een makkelijker ingang dan een cold call, de referentie staat voor vertrouwen. Hoe kunnen we via internet de prospect het gevoel geven van vertrouwen in ons bedrijf, product of dienst alvorens we contact opnemen voor het maken van een afspraak. Het gaat om het verkrijgen van de contactgegevens en aansluitend het bouwen aan het vertrouwen.
Voor het kennismaken met een prospect zijn diverse kanalen mogelijk. De bedrijfswebsite, adverteren met google ads, of het gebruik van social media middels LinkedIn, Email, Facebook, Twitter, Slideshare, Youtube en Pinterest, met een ezelsbruggetje LEFTSYP genoemd.
Voor het achterlaten van gegevens zoals bijvoorbeeld, emailadres, telefoonnummer, aantal gebruikers et cetera, wil een prospect echter wel iets terug.
Laten we als voorbeeld een accountant nemen. Wat kan een accountant aanbieden om de prospect te verleiden zijn gegevens achter te laten. Wat hij kan aanbieden is een video waarin hij aan startende zzp’ers laat zien op welke wijze je een aangifte omzetbelasting doet. Een wekelijkse nieuwsbrief of blog waarin hij de laatste tips geeft over boekhouden en belastingen, een uitgebreid whitepaper waarin de opzet van een gedegen bedrijfsadministratie wordt uitgelegd. Een klanten case over de rol van de accountant bij een fusie, een webinar met de laatste tips over investeringsaftrek. Allemaal voorbeelden waarbij een prospect zijn contactgegevens achterlaat en in ruil daarvoor iets terugkrijgt.
Een drukkerij kan zich op dezelfde wijze profileren. Een korte video over de afdelingen in de drukkerij, een ebook over waar op te letten bij het ontwerpen van een nieuwe huisstijl, of een klantencase waaruit de toegevoegde waarde van de drukkerij blijkt tov the online drukkers.
We hebben nu dus de contactgegevens van onze prospect, de volgende stap is het bouwen aan de relatie en winnen van vertrouwen. U kunt een algemene nieuwsbrief gaan sturen, u weet echter in welk onderwerp de prospect specifiek interesse heeft getoond. Succesvoller is het dan ook om de prospect specifiek over dit onderwerp extra informatie toe te sturen, de prospect uit te nodigen voor een informatiesessie over dit onderwerp of het delen van artikelen over dit specifieke onderwerp. Op deze wijze bouwt u aan de relatie en de overtuiging bij de prospect dat u de juiste partij bent om hem te adviseren.
Indien u nu contact opneemt met uw prospect is het geen cold calling meer, maar een prospect die weet wie u bent, snapt wat u kan en makkelijker zal overgaan tot het maken van een afspraak, mocht hij dit al niet zelf gedaan hebben.
Uiteraard begint iedere stap met enthousiasme en vertrouwen in uw product, de klant en uzelf.