Social selling, plan voor online succes
29 juli, 2014
category: Management, Plannen
Social Selling, of te wel het toepassen van de social media mix in uw verkoopproces met als doel impact op uw salesresultaten. De impact bestaat uit een verhoging van uw verkoopresultaten , direct of indirect, en een verlaging van uw cost of sales. Alvorens te beginnen met de uitrol van uw social media mix, zoals in het vorige artikel middels een ezelsbruggetje LEFTSYP genoemd, moeten we eerst aan de slag met ons online salesplan. Leftsyp staat voor het toepassen en integreren van deze media mix in uw salesorganisatie van LinkedIn, Email, Facebook, Twitter, Slideshare, Youtube en Pinterest.
Laten we een online salesplan niet moeilijker maken dan een “offline” salesplan, het gaat over hoe u uw doelstellingen gaat behalen. In het kort welke doelen steven we na, bij welke doelgroep, middels welk verkoopkanaal, met welke propositie, middels welke marktdruk en met welke hitrate of zo u wilt met welk succes.
Een plan voor online verkoopsucces bestaat dan ook uit deze zes stappen. Nu schreef ik hier twee jaar geleden al eens over. De term social selling was toen nog niet erg bekend en nog niet ieders aandacht lag op het online salesplan.
1. Doelstellingen: wat willen we concreet bereiken, hoeveel omzet, aantal klanten, welke producten, welke marge, welk marktaandeel, hoeveel volgers en likes, hoeveel nieuwsbrief abonnees en binnen welk tijdsbestek.
2. Doelgroep: gegeven onze doelstellingen, welke doelgroepen zullen ons het meeste succes brengen op internet al of niet ondersteund door onze offline activiteiten. Behoud u uw huidige doelgroep of is uw online doelgroep afwijkend van uw offline doelgroep.
3. Kanaal: gegeven uw doelgroep, welke online kanalen gaat u inzetten en met welke intensiteit, maar ook met welk doel. In te zetten kanalen genoeg, kijkt u even bovenin dit artikel naar het ezelsbruggetje van “leftsyp” aangevuld met mogelijk andere middelen uit de online mix.
4. Propositie: we weten nu met welk doel, we wie, via welk kanaal willen bereiken. Definieer aansluitend welke boodschap u ieder van uw doelgroepen gaat benaderen.
5. Marktdruk: Breed de markt in of juist eerst een aantal pilots draaien. Social selling kost tijd, kost geld en levert net als bij offline salesactiviteiten niets op indien niet juist toegepast. Het uittesten van uw online mix is dan ook een verstandige keuze alvorens uw budget zomaar te besteden.
6. Hitrates: inzicht hebben in de ratio’s en opbrengsten van uw online sales inspanningen is het startpunt. Aansluitend weten aan welke knoppen te draaien om tot betere resultaten te komen. Nu hebben we daar sinds een jaar of twee goede volgsystemen voor, die u haarfijn de effectiviteit van de door u ingezette middelen laten zien.
Uiteraard begint iedere stap met enthousiasme en vertrouwen in uw product, de klant en uzelf.