Ergens in 1995 / 1996 had ik een presentatie in Oibibio, het spiritueel centrum opgericht door Ronald Heijn. We kregen die middag een presentatie van iemand over internet en we zouden ook live internet opgaan en met hyperlinks werken. Of dat in die tijd al hyperlinks heette, geen idee. Die middag was voor mij de eerste keer dat ik live internet zag. Inmiddels zijn we 15 jaar verder en is internet niet meer weg te denken uit onze maatschappij.
Toch zijn er bedrijven die de waarde van internet voor hun verkoopsucces nog steeds onderschatten. Argumenten welke we dan vaak horen zijn:
1. Dat is niet nodig bij onze klanten
2. De juiste vent die wij in dienst hebben regelt dat wel
3. Leuk hoor dat internet maar “show me the money”
4. De klanten die wij hebben willen echte mensen zien
5. Dat snelle internet gedoe geldt niet voor onze klanten
6. Onze concurrenten zijn ook nog niet actief
7. Leuk maar waar moet ik beginnen
8. We hebben toch een website…
Het kan best kloppen voor een enkel bedrijf maar kijk eens terug in het straatbeeld, wat is er gebeurd met de reisbureaus, de boekhandels en cd winkels en videozaken. Kijk eens naar de impact van internet binnen bedrijven op de werkprocessen, op marketing, op werving, op informatie verschaffing naar klanten. Kijk eens naar de kracht en invloed van de consument op internet, de oriëntatie, vergelijking en vaak ook aanschaf van producten op internet.
Hoe lang kunt u zich nog permitteren niet actief aanwezig te zijn op internet?
Uiteraard begint iedere stap met enthousiasme en vertrouwen in uw product, de klant en uzelf.